zaterdag 24 januari 2009

23 jan 2009

Slecht weer…

Sinds zondag is het weer overal in Portugal slecht geweest. Het lijkt hier Nederland wel omdat het bijna de hele dag regent en het dus ook grijs is. Bahh…

Maar dinsdag was het wel raak !. Om de zoveel tijd op die dag hadden we ruimte om een paar vluchten te doen die niet lang zouden duren. Ik stond op de standbylist vanaf 12.00 uur met diverteren als missie.
Net bij operations binnengelopen en daar hoorde ik mijn instructeur; die tevens de duty officer was; dat ik om 14.00 uur de lucht mocht.
Twee minuten later kreeg ik te horen dat ik een flightplan moest indienen met vertrektijd van 12.30 uur. Dus alles moest snel gebeuren.

Tijdens mijn walk around verslechterde het weer en realiseerde ik me dat er langer gewacht moest worden. Ik heb dus de verkeersleiding moeten laten weten dat ik later zou vertrekken dan wat ik eerder had doorgegeven..
Om 12.50 uur take off met een zijwind van 30 knopen ( 55 km/h ). Dit betekend dat je een enorme drift hebt.
Om het nog leuker te maken was het enorm turbulent, die zorgde ervoor dat af en toe mijn vliegtuig plotseling heen en weer geschud werd ( leuk man! ).

Op de eerste bestemming was het erg donker, met lage bewolking en regen, met alle risico’s van dien, dus besloten we ergens anders heen te gaan.
Door de snelheid van de wind,die tevens van richting veranderde vond ik navigeren toch wel tegenvallen.

Het werd tijd om naar Evora terug te keren. De wolkenbasis was gedaald en dikke druppels water zorgde ervoor dat het zicht enorm was terug gelopen en bovendien was de temperatuur rond de 1 °C, dus alle maatregelen genomen om veilig verder te kunnen.

Deze omstandigheden (niet VMC oftewel visual meteorological conditions) zorgen ervoor dat je aan op de instrumenten moet vliegen.

Het is wel apart om zo te vliegen. Op een gegeven moment dacht ik recht te vliegen; een veel voorkomende illusie bij slecht zicht. Gelukkig hebben we instrumenten aan boord die dan o.a de stand van het vliegtuig vertellen waar je als piloot voor de volle 100% op moet vertrouwen
We konden geen normaal circuit vliegen. Ik mocht niet zelf de landing uitvoeren door de wind, andere kist in het circuit, slecht zicht en gevaar op “gusting”.

Dit alles bij elkaar zorgde er wel voor dat ik een van de spannendste vluchten had.

En ja, afgelopen week heb ik veel cancels gehad, dat geld ook voor de rest van school.

Laterz…

1 opmerking:

Anoniem zei

spannend exciting cool!!!
gr, p