zaterdag 10 januari 2009

Jan.09.09 CAVOK

____________________________________________________________________

Strak, mooie blauwe lucht; in luchtvaarttermen beter bekend als een “cealing and vssibility OK” ook wel een CAVOK.
In geheel Europa zijn de temperaturen lager dan normaal, en Portugal is daar geen uitzondering.op.
‘s Ochtends hebben we last van icing, dit betekent dat we niet weg kunnen zonder dat de kisten ijsvrij zijn gemaakt.
Makkelijker gezegd dan gedaan, want in Nederland heb je een ijskrabber en binnen 5 minuten ben je klaar om te gaan.

Maar bij het vliegen is het ingewikkelder. De oppervlaktes zijn groter, daarvoor zou je een vloeistof kunnen gebruiken, maar deze hebben we niet op school.
Bovendien, mocht je toch weggaan is de kans op icing in de lucht ook aanwezig. En dat is iets wat erg gevaarlijk kan zijn.
Gelukkig duurt dat niet de hele dag, en tegen 10 uur worden de activiteiten weer hervat.
Sinds maandag heb ik niet meer gevlogen, toch verwacht ik begin volgende week te kunnen vliegen.

Mijn volgende missie is een solo navigatie vlucht van 140 nautische mijlen (ongeveer 260 Km). De gehele vlucht van take-off tot aan de landing is ongeveer twee uren.
Gisteren ben ik met het hele huis naar de wingceremonie gegaan van de klas 0707, beter bekend als de double o sevens.
Nog even en dan gaan ze terug naar Nederland om de opleiding af te ronden aan de hand van professionele simulatoren en een kleine cursus. Voor mijn klas, tja dat duurt nog wel even.

Voor de rest heb ik me bezig gehouden met mijn kennis te verfrissen door in de schoolboeken te kijken; de auto naar de garage te brengen voor de nodige kleine reparaties en natuurlijk ook in de avond een film te kijken.
Morgenavond hebben we een feestje, wat ook nodig is voor mental health, haha !
We zullen zien hoe dat gaat.

Laterz…
____________________________________________________________________

1 opmerking:

Anoniem zei

fly fly fly up up to sky!
gr p