Dit betekent van vliegveld A naar vliegveld B vliegen met behulp van alleen maar instrumenten, leuk!
Afgelopen dagen ben ik druk geweest, wat betekent dat er flink is gevlogen.
Eerst vanuit Malaga naar Evora via vliegvelden Sevilla en Faro. Op alle vier vliegvelden (behalve Evora) komen er veel vakantie vluchten, zoals die van Transavia, TUI, Easyjet, Ryanair, en ga zo maar door.
Echt leuk om tussen en met die grote vliegtuigen te vliegen. Van Evora naar Malaga vloog Sander en dit duurde z’n 3 turbulente uren, want het was echt dik terror weer, veel turbulentie, regen, windstoten, weinig contact met de grond qua zicht.
Maar ja dat hoeft ook niet, want we vliegen op instrumenten!
Daarna was het mijn beurt in Malaga om terug te vliegen.
Voordat ik de motor mocht starten moest ik toestemming vragen aan de toren , om te voorkomen dat ik onnodig brandstof verspil als ik moet wachten, terwijl de motor draait.
Ook is het belangrijk welk vertrekroute ik mag doen. Natuurlijk heb je een bepaalde verwachting maar toch kan het zomaar veranderen.
Wanneer je het eenmaal weet, dan kun je de frequenties voor communicatie en navigatie instellen. En wel zo dat je zo min mogelijk tegelijk moet doen in de lucht, want naar de radio luisteren; vliegen door zeer turbulent weer in een klein vliegtuigje; opdrachten geven; anticiperen; een idee houden van wat om je heen gebeurt ; eist toch wel concentratie. ( dit allemal zonder de luxe van de automatische piloot)
Na het opstijgen mochten we gelijk naar Sevilla vliegen, daar een Arrival route gedaan, welke je van een kaart afleest. Touch and Go en direct naar Faro om een “straight in” te doen.
Straight in, houd in dat je direct zonder bochtjes te maken de landing mag maken.
Niet te vergeten dat er windstoten waren van 25kts, of te wel terwijl je lekker stabiel aan het dalen bent ineens geschud wordt door de wind van een snelheid van ongeveer 45km/h.
HAHA! Vet!
Na Faro, richting Evora om een leuke dag te eindigen.
Vervolgens stonden we gisteren gepland om naar het noorden te gaan, naar Santiago, maar het weer was daar te erg, vooral de wind. Er werd verwacht dat het heel hard zou waaien, namelijk 35 kts, ongeveer 65Km/h. Dan is de landing erg moeilijk.
Dus werd besloten dat we weer naar het zuiden zouden gaan, dit keer naar Jerez.
Ook een vakantiebestemming voor velen. Daar aangekomen werden we opgehaald door een busje om naar de terminal te gaan. Hier gingen we even snel eten , de weersverwachting checken, en toen was de tijd weer om.
Het was mijn beurt.
Maar voordat het zo ver was mochten we 15min wachten voor een paar vakantievluchten. Even later opgestegen en de vlucht verder vervolgt met low approaches bij Sevilla en Faro en een Militaire veld genaamd Beja vlak bij Evora.
De landing in Evora was best spannend doordat het zo hard waaide en de baan niet zo breed is zoals die van Jerez waar een Boeing 737 op kan landen. Maar het was gelukt, wel een paar keer op en neer gestuiterd dit te danken aan de sterke wind.
Het was zeker een leuke vlucht, maar nu wordt het tijd dat we naar het noorden gaan; en nog iets : Nachtvliegen is niet zo ver weg meer, haha!
Afgelopen dagen ben ik druk geweest, wat betekent dat er flink is gevlogen.
Eerst vanuit Malaga naar Evora via vliegvelden Sevilla en Faro. Op alle vier vliegvelden (behalve Evora) komen er veel vakantie vluchten, zoals die van Transavia, TUI, Easyjet, Ryanair, en ga zo maar door.
Echt leuk om tussen en met die grote vliegtuigen te vliegen. Van Evora naar Malaga vloog Sander en dit duurde z’n 3 turbulente uren, want het was echt dik terror weer, veel turbulentie, regen, windstoten, weinig contact met de grond qua zicht.
Maar ja dat hoeft ook niet, want we vliegen op instrumenten!
Daarna was het mijn beurt in Malaga om terug te vliegen.
Voordat ik de motor mocht starten moest ik toestemming vragen aan de toren , om te voorkomen dat ik onnodig brandstof verspil als ik moet wachten, terwijl de motor draait.
Ook is het belangrijk welk vertrekroute ik mag doen. Natuurlijk heb je een bepaalde verwachting maar toch kan het zomaar veranderen.
Wanneer je het eenmaal weet, dan kun je de frequenties voor communicatie en navigatie instellen. En wel zo dat je zo min mogelijk tegelijk moet doen in de lucht, want naar de radio luisteren; vliegen door zeer turbulent weer in een klein vliegtuigje; opdrachten geven; anticiperen; een idee houden van wat om je heen gebeurt ; eist toch wel concentratie. ( dit allemal zonder de luxe van de automatische piloot)
Na het opstijgen mochten we gelijk naar Sevilla vliegen, daar een Arrival route gedaan, welke je van een kaart afleest. Touch and Go en direct naar Faro om een “straight in” te doen.
Straight in, houd in dat je direct zonder bochtjes te maken de landing mag maken.
Niet te vergeten dat er windstoten waren van 25kts, of te wel terwijl je lekker stabiel aan het dalen bent ineens geschud wordt door de wind van een snelheid van ongeveer 45km/h.
HAHA! Vet!
Na Faro, richting Evora om een leuke dag te eindigen.
Vervolgens stonden we gisteren gepland om naar het noorden te gaan, naar Santiago, maar het weer was daar te erg, vooral de wind. Er werd verwacht dat het heel hard zou waaien, namelijk 35 kts, ongeveer 65Km/h. Dan is de landing erg moeilijk.
Dus werd besloten dat we weer naar het zuiden zouden gaan, dit keer naar Jerez.
Ook een vakantiebestemming voor velen. Daar aangekomen werden we opgehaald door een busje om naar de terminal te gaan. Hier gingen we even snel eten , de weersverwachting checken, en toen was de tijd weer om.
Het was mijn beurt.
Maar voordat het zo ver was mochten we 15min wachten voor een paar vakantievluchten. Even later opgestegen en de vlucht verder vervolgt met low approaches bij Sevilla en Faro en een Militaire veld genaamd Beja vlak bij Evora.
De landing in Evora was best spannend doordat het zo hard waaide en de baan niet zo breed is zoals die van Jerez waar een Boeing 737 op kan landen. Maar het was gelukt, wel een paar keer op en neer gestuiterd dit te danken aan de sterke wind.
Het was zeker een leuke vlucht, maar nu wordt het tijd dat we naar het noorden gaan; en nog iets : Nachtvliegen is niet zo ver weg meer, haha!
2 opmerkingen:
Leuk schatje, vooral omdat je nu zoveel kan vliegen! Liefs&xxx
geweldig jongen ,mijn colegas kijken ook je hives.
gr p
Een reactie posten