dinsdag 23 juni 2009

Asturias / España

De laatste tijd word ik best vaak ingepland voor vluchten die minstens twee uurtjes duren. Niet te vergeten dat het best warm is ( 32 graden, maar op 3.5 Km hoogte is het wel aangenaam) maar desondanks is het echt leuk. Ik ben in Asturias geweest.

Het meest noordelijk gelegen vliegveld van Spanje. Best gezellig vliegveld waar, toen ik aankwam, Easy Jet, Air France, Iberia, de luchtmacht en anderen aanwezig waren.

Tijdens de take-off hadden we veel zijwind , waar je voor moet corrigeren. Niet te veel, iets wat ik wel had gedaan, waardoor ik links van de middenlijn was gekomen.
Gelukkig achteraf, want op de centerline lag een stuk ijzer ( een lamp of zo ) die best groot was en niet te vergeten dat onze startsnelheid plus minus 120Km/h is.
Eenmaal in de lucht gaven we dit door aan de toren.

Onderweg vroegen we approaches aan op Leon en Salamanca en beide keren werden we geweigerd. Op Leon mochten we een nadering doen met de voorwaarde dat we daar volledig zouden stoppen, en tja daar was geen tijd voor.
Op Salamanca mocht het niet omdat toestemming 24hr van te voren aangevraagd moest worden..

Toen maar naar Badajoz, waar je vaak de hele naderingsprocedure mag doen.Iets wat heel goed is omdat je meer bezig bent, en dus scherper moet zijn.
Hier ging het niet zo heel goed maar ja, dat gebeurt soms.

Vervolgens naar Evora waar ontzettend veel wind stond. Wederom ging de approach hier ( baan 19) niet zo goed. Belangrijk is dat je zo snel mogelijk op de juiste koers zit plus minus 5 graden. In combinatie met een relatieve steile daling laat deze nadering weinig ruimte voor fouten.

Na dit, gewoon om het veld gecirkeld om te gaan landen.

Z’n kleine vliegtuig is extra gevoelig voor de wind, je wordt vrij snel van de baan geblazen dus je moet wel goed corrigeren ! Het was gelukkig een nette landing, wat me altijd een fijn gevoel geeft.
Al met al kan ik zeggen dat het lekker gaat. Laten we hopen dat het zo blijft…

Owh ja en dit moment is de kermis in Evora aanweizig waar ik donderdag naar toe ben geweest en daarna naar de club; tja dat moet ook gebeuren.

Laterz

Geen opmerkingen: