dinsdag 7 oktober 2008

Stijgende lijn!


Ah; omdat we met kerst vrij zijn worden we nu om de twee weekends gepland, en dat was voor zondag het geval waar ik approach to stall moest oefenen! dit houdt in dat je throttle terug neemt totdat het vliegtuig bijna niet meer kan vliegen, wanneer het zo ver is ga je de reover in.
En tegen het einde aan ging mijn intructeur me laten zien hoe je een full stall in clean configuration doet ( geen flaps ) dus zo gezegd zo gedaan. Snelheid terug nemen dan zie je op de snleheidsmeter dat te langzaam vliegt, vervolgens een stallwarning, een buffer ( dan gaat het vliegtuig trillen) en uiteindelijk een "wingdrop" jaaaaaah dan zie je goed hoe de grod eruit ziet want je gaat linea recta naar de grond toe! dus "use the rudder, full power,en op 70 kts recover the aircraft" het is de bedoeling dat je dit zo snel mogelijk doet omdat je valt uit de lucht als een baksteen! ik keek op mijn hoogtemeter en we waren z'n 450ft gezakt, wat ongeveer 150m is! en dat maar in een paar seconden! Ik big smile! dat was echt cool!

Op maandag 6 oktober circuitjes! Maar iki moet wel om 04.45LT opstaan om te gaan douchen, rustig eten, uniform aantrekken en rustig naar het vliegveld rijden met Andrew. Jesus man, als buiten nog donker en de sterren goed zichtbaar zijn dan weet je dat je echt vroeg bent opgestaan maar goed dat het hoort erbij. Eenmaal op school loop je naar "operations" waar je je vlucht gaat voorbereiden.
Ddat gedaan werd ik samen met een collega geroepen om een briefing te krijgen. Waarom met zijn tweeen? omdat we dezelfde instructeur en vlucht hadden. Voor velen is dit een rustige bespreking, maar voor ons is het een standaard taaie, vraaguurtje-voorbereiding moment; dit door onze strenge M. Gomes, en die zijn er niet veel! Maar goed, toen we klaar waren gingen we naar de kist om de walkaround te doen.

Anderhalf uurtje later was het mijn beurt, andguess what? again more questions! maar ik wist het wel, dussssss!
Ok, dus motor starten, taxieen, checklist, etc, en uiteindelijk krijg je te horen:

-Diana 134, runway 01 clear. Waarop ik zeg
- runway 01 clear, will take off, diana 134.

"Full power; 40, airspeed alive; 65" op dat moment trek je aan de control wheel en vervolgens klim je naar 1000ft ( 338m) en ga verder met de circuit. Wanneer je de tower aan je linker kant hebt, zegt je : "Diana 134, downwind runway 01 for touch and go" Dat betekent dat ik een doorstart ga maken.
tower: "Roger, report on final"
ik: : "wilco, final, Diana 134"

Dus ik moest vertellen wanner ik gereed was om te landen, maar voordat het zo ver was, moet je weer een paar handelingen en checklists uitvoeren.
Dat doe ik en zeg dat ik gereed ben om te landen waar ik toestemming voor krijg.

En dan, komt een mega concentratie moment waar je de snelheid en glidepath in de gaten houdt, wanneer 'bijna gelad bent, begin je gas zachtjes terug te nemen zodat je een zachte landing makt, en jongen aan het einde was ik echt goed bezig! Mijn intructeur zelf zijn dat het een goede landing was ( en hij is heel kritisch en geeft niet snel toe) hoehel ik die ging verbeteren.

Na een uurtje ben je klaar en taxi naar de apron en doe je checklists en de motor uit. Wanneer ik op het punt stond om weg te gaan zei hij dat het echt niet slecht was voor een beginner, jaaaaaaaa dan voel je echt lekker!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

kij gaaf werner groeten p

Anoniem zei

kei gaaf werner oerend hard!!!!groetjes p